Tuesday 14 March 2017

Sejarah Ampang

Ampang Jaya, atau lebih dikenali sebagai Ampang merupakan salah satu Bandar di  Daerah Hulu Langat dan sebahagian daripada daerah Gombak. Ia ditadbir oleh Ampang Jaya Municipal Council MPAJ, di mana sebelum ini Ampang dinamakan sedemikian juga.

Ampang terletak di barat Kuala Lumpur dan boleh dicapai dengan mudah melalui Jalan Tun Razak atau Jalan Ulu Kelang dari Hulu Klang atau Setapak. Dari Cheras anda boleh mencapai Ampang dengan Jalan Shamelin, dari Taman Cempaka dengan Jalan Tun Razak – Jalan Kampung Pandan, dari Taman Nirwana dengan Kampung Pandan, dari Panda Indah dengan MRR2 dan mountain pass dari Taman Kencana dan Hulu Langat.

Berdasarkan sejarah, Kuala Lumpur dibangunkan pada tahun 1857 selaras dengan kegiatan perlombongan di Sungei Lumpur dan Sungai Klang. Sebelum kegiatan perlombongan bjih timah, Kuala Lumpur hanya satu tempat terpencil dengan beberapa rumah dan kedai. Raja Abdullah, iaitu wakil daripada Sultan Klang dan Raja Jumaat Lukut telah menghantar 87 pelombong Cina untuk melombong bijih timah di Ampang. Di sinilah bermulanya perkembangkan Kuala Lumpur kerana Ampang merupakan tempat yang terawal di Kuala Lumpur yang diterokai untuk kegiatan perlombongan bijih timah.

Nama”Ampang” bermaksud ampangan dalam bahasa Melayu kerana terdapatnya ampangan- ampangan yang dibina untuk pelombong- pelombong pada masa itu. Jalan yang terbina untuk kegiatan perlombongan bijih timah menghubungkan Kuala Lumpur dengan Ampang dan jalan tersebut dinamakan sebagai Jalan Ampang pada masa kini.

Pekan Ampang telah dibangunkan semasa zaman penjajahan British dan kini telah dimasukkan sebagai salah satu dalam metropolitan Kuala Lumpur. Banyak unit-unit kondo dibina di Ampang untuk tujuan penginapan penduduk tempatan. Walaubagaimanapun, terdapat juga pelabur yang membeli unit- unit ini dengan tujuan dijadikan rumah sewa Ampang dan menyewakannya kepada penyewa dengan tujuan mendapatkan keuntungan sampingan yang lumayan.

No comments:

Post a Comment