Wednesday 1 February 2017

TEMPAT MENARIK DI SHAH ALAM



Shah Alam merupakan salah satu daerah yang terletak di negeri Selangor, berdekatan dengan daerah Petaling Jaya dan sebahagian daripada daerah Klang. Setelah kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957, ia telah dijadikan bandar terancang yang pertama di Malaysia. Shah Alam adalah daerah kapital untuk negeri Selangor. Ia juga dikenali sebagai daerah industri disebabkan oleh banyak kilang-kilang dan kawasan perindustrian, terutamanya industri berat yang terletak di situ. Ia telah membekalkan penduduk tempatan peluang pekerjaan dan keuntungan lumayan untuk negeri Selangor.


 Untuk pengetahuan anda, Shah Alam mempunyai beberapa destinasi pelancongan yang menarik dan wajib dikunjungi oleh pelancong. “Masjid Biru” atau Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz merupakan masjid yang terbesar di Malaysia. Ia mampu memuatkan 24,000 orang penganut. Salah satu tumpuan menariknya ialah lanskap Taman Kesenian Islam yang terdiri daripada kaligrafi, lukisan, ukiran dan seni bina Islam.

Muzium Sultan Alam Shah yang berdekatan dengan Perpustakaan Negeri Selangor (Perpustakaan Raja Tun Uda) dan Kompleks Kesenian Islam Selangor merupakan tempat penyimpanan karya kesenian kaligrafi islam yang dikenali sebagai khat. Bandar ini juga dikelilingi oleh taman rekreasi dan juga Taman Tasik Shah Alam. Taman Tasik Shah Alam terdiri daripada 7 tasik buatan manusia yang menjadi destinasi rekreasi penduduk tempatan pada hujung minggu.

Setiap tahun, Bon Odori akan diadakan di Panasonic Sports Complex di Seksyen 21 dan ia membekalkan peluang kepada penduduk tempatan dan juga dari negeri lain kepada kebudayaan Jepun dengan pelbagai jenis makanan dan minuman selain daripada tarian tradisional Jepun. Setiap tahun ia berjaya menarik berpuluh ribu pelancong dari negeri lain untuk menyertai perayaan ini. Kebanyakan pelancong memilih untuk singgah di hotel atau rumah sewa Shah Alam secara sementara. Rumah sewa Shah Alam selalunya menjadi tumpuan pelancong dan penduduk kerana harganya yang lebih murah berbanding dengan persinggahan di hotel.

No comments:

Post a Comment